Famling i mørket

Jeg måtte ut og famle i mørket i går, da strømmen gikk....

Det er stort sett kun på film at hele byer eller regioner blir mørklagt. Det hører hjemme i fiksjonens verden. Fiksjon ble til virkelighet i går.

Litt over elleve på kvelden satt jeg fortsatt på kontoret. Jeg jobbet sent. Igjen. Jeg hadde akkurat fått sendt av gårde en siste mail, da et lite klikk etterfulgt av et massivt teknologisk sukk, førte meg tilbake til en hjelpeløs tilstand omsluttet av absolutt mørke.

Verden syntes plutselig så ubegripelig fjern og tilværelsen uvanlig ensom. Det var helt stille og alt var mørkt. Ikke et glimt av lys var å se. Jeg fant frem mobilen og verden åpenbarte seg igjen. En flue søkte mot lyset, men ble værende igjen bak kontordøren i det jeg lukket den. Det var på tide å ta kveld.

Ute på torget smalt døren igjen bak meg. Bare sterke fargenyanser brøt frem konturer av bygningene rundt meg. Jeg gikk oppover gaten. Jeg hørte folk omkring, men så ingen. Jeg var i en film og snart ventet scenen hvor kjærestepar som ser skumle filmer som dette, griper ekstra hardt fast i hverandre og godteposene plutselig får gjenvunnet interesse fra sine eiere. Det var duket for frysninger nedover ryggen og skrekk i sin mest tradisjonelle form. Skrekken lot vente på seg

Fulle folk lo på andre siden av gaten. De skrålte og virket langt mer fryktinngytende enn til vanlig når en kan se dem. Jeg tente lykten på mobilen. Det var det eneste riktige å gjøre. Brått dukket en mann opp ved siden av meg. Vi utvekslet noen ord om hva vi visste om det som sto på. Strømmen var gått overalt konstaterte vi – to kildesikre menn. Vi var enig om at dette viste hvor sårbart samfunnet vårt er og tok avskjed. Folk er i grunn ganske hyggelige, også i mørket.

I byens mørke gatekorridorer skimtet en talglysene fra dunkle stuevinduer. Stillheten var påtagelig vakker og en nostalgisk ro geleidet dagen over til natt.

Selv i det svarteste mørke var det raskt lys å finne, men det var sårbarheten også. Et enkelt strømbrudd og verden var for hundretusenvis av mennesker en helt annen.

Legg igjen en kommentar

