Jeg er glad i jobben min

Å bekjempe ufrivillig deltid er ikke synonymt med en lovfesting av heltid. Tvert imot. Det vil i verste fall føre til ufrivillig fritid. (bildekilde: E24.no)

Jeg har ikke heltid og kan ikke kreve det heller. Ikke fordi jeg mangler en lovtekst som gir meg rett til å fremsette et slikt krav, men ganske enkelt fordi det ikke finnes muligheter for det i den lille bedriften jeg jobber for. Skulle jeg kunne kreve noe slikt, ville bedriften gått konkurs. Og den påfølgende tiden ville jeg i verste fall måtte frekventere mitt lokale NAV-kontor på din skatteregning.

Arbeidshverdagen og innsatsen for bedriften preges derfor av en god porsjon idealisme. Trivselen er upåklagelig. Jeg vil heller jobbe deltid enn å være arbeidsledig. Det burde egentlig si seg selv, så hvorfor forteller jeg dette?

I etterkant av SVs landsmøte kunne en lese på deres nettsider: ”SV vil ha en moderne arbeidslivspolitikk der alle skal ha rett til en stilling det går an å leve av og som sikrer pensjonsrettighetene. Det er tid for sterkere virkemidler for å bekjempe ufrivillig deltid. Vi vil lovfeste retten til heltid” Bak dette kravet står bl.a. også et splittet AP, tungt presset av fagbevegelsen. Kravet er like urealistisk som det er kunnskapløst. Ikke rart AP er splittet.

Jeg er like opptatt av kampen mot ufrivillig deltid som venstresiden og fagbevegelsen, men jeg er ikke villig til å lovfeste et prinsipp som kan sende tusenvis av mennesker ut i lediggang.

Små- og mellomstore bedrifter står for 2/3 av all sysselsetting i Norge. De står for 55% av omsetningen i næringslivet. 85% av bedriftene har under 5 sysselsatte. De er en skjør, men avgjørende del for vår velferd.

I en liten bedrift som den jeg jobber i har vi behov for midlertidig ansatte i gitte perioder og ellers i året har vi behov for et bredt spekter av kompetanse. Dette spekteret kan vanskelig fylles av en person, dermed må vi ha flere ansatte. Problemet er at årsverkene da må fordeles over flere stillinger. Resultatet blir flere deltidsstillinger. Skal samtlige av oss kunne forlange heltid med lovboken i hånden vil bedriften gå konkurs og vi vil stå uten jobb. Slik vil en lovfesting virke mot sin hensikt for oss.

Utfordringen hviler nettopp her. Dette er ikke et unikt eksempel, men situasjonen for veldig mange små- og mellomstore bedrifter. Dermed ville en bombastisk lovfesting slik bl.a. SV foreslår være døden for ryggraden i norsk verdiskapning og arbeidsliv. Det blir det ikke mye velferd av.

Realiteten er at hovedtyngden av problemet med ufrivillig deltid sitter i helsesektoren. Her kommer også likestillingsperspektivet inn da kvinner er sterkeste representer der og dermed er mer utsatt for ufrivillig deltid. Det gjør dette til en politisk kjepphest. Slike fører fort til dårlige beslutninger basert på resultatlikhet og ikke mål om gode resultater.

Siden skoen trykker i helsesektoren er det også der en burde sette inn støtet, fremfor å lovefeste universale rettigheter som gjør arbeidslivet vanskelig for alle andre enn målgruppen den er tiltenkt. Med alternative turnusmodeller som «offshoreturnus» vil en kunne fjerne det meste av ufrivillig deltid i helsesektoren. Høyre foreslår derfor på Stortinget at en bl.a. skal kunne eksperimentere med fleksible turnuser i fem år sammenhengende, fremfor et år som i dag, slik at en kan finne den beste løsningen for hver enkelt institusjon, ansatt og ikke minst bruker.

Å bekjempe ufrivillig deltid er ikke synonymt med en lovfesting av heltid. Tvert imot. Det vil i verste fall føre til ufrivillig fritid. Her må vi søke andre løsninger. Inntil videre er det fortsatt bedre med deltid, både frivillig og ufrivillig, enn å være arbeidsledig.

Legg igjen en kommentar

