Svar til Skattebetaler

Enhver form for tvilsom bruk av folks skattepenger fra det offentliges side, skal stilles spørsmålstegn ved, og om nødvendig slås ned på om den er uakseptabel.

I AN 23.3 utfordrer skribenten <<Skattebetaler>> meg som høyremann om lederlønningene til helsetoppene, og helseforetakenes fremtid om Høyre får det som vi vil.

Jeg vil gjerne takke for at du reiser problemstillingene og at du utfordrer meg og Høyre rundt disse viktige spørsmålene, og jeg skal etter beste evne forsøke å svare deg.

Først må jeg si at min grunnholdning er at enhver form for tvilsom bruk av folks skattepenger fra det offentliges side, skal stilles spørsmålstegn ved, og om nødvendig slås ned på om den er uakseptabel.

Hva gjelder lederlønningene til helsetoppene så skal man alltid være varsom fra politisk hold å involvere seg i spørsmål som i utgangspunkter ikke er av politisk karakter. Lønnsdannelse er gjerne et slikt spørsmål. Det bør i utgangspunktet overlates til partene i arbeidslivet.

Imidlertid skal det sies at når vi ser at lederne i helseforetakene (som er statlig eid) har hatt dobbelt så høy lønnsvekst som den generelle veksten i lederlønninger i årene 2007 til 2009, bør det lyse noen varsellamper. Lønnsfesten har vakt stor oppsikt og oppleves nok for mange som ”uforholdsmessig.” Det bør og kan man ikke underslå.

Jeg er personlig tilhenger av at vi skal ha dyktige ledere i offentlig sektor og erkjenner at i konkurransen om de beste lederne vil blant annet lønn være en gjeldende faktor, særlig i konkurranse med privat sektor hvor lønningene er høyere. Like fullt må en kunne forvente at det utvises måtehold. Urimelig høye lederlønninger er ikke formålstjenelig og jeg stiller meg derfor skeptisk til det.

Når det gjelder de regionale helseforetakene har Høyre i vårt stortingsprogram for denne perioden, slått fast at vil legge dem ned og heller gi større frihet og ansvar til de lokale helseforetakene innenfor rammene av en nasjonal helsepolitikk. Med dette mener vi at vi ønsker en annen modell enn dagens helseforetak og av vi vil ha tilbake mer politisk styring.

Det er viktig for oss at Stortinget involveres i å fastsette overordne politiske mål for helsepolitikken og at ikke helse overlates kun til profesjonelle og slik forsvinner ut som et politisk ansvarsområde.

I faglitteraturen er styrings- og organiseringsmodeller godt problematisert uten at en har funnet den fasiten for den beste løsningen, men at vi må ha politisk kontroll på helsepolitikken hersker det liten tvil om, i mitt hode.

Jeg håper jeg svarte dekkende nok på dine spørsmål. Takk igjen for utfordringen.

 

 

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

