Tar fra de svakeste

AP vil kreve mer penger fra de svakeste

I AN 11.3 ba jeg AP, som ledende posisjonsparti, om å ta politisk grep og få satt en stopper for innføringen av egenandeler på brukertransport for funksjonshemmede, som skal på dagsenter og andre aktivitetstilbud.

Jeg gjorde det ganske enkelt fordi jeg synes det er en feil måte å prioritere på, når det rammer de svakeste og de med minst fra før. Dette trodde jeg at jeg hadde AP med på. Så feil kan man ta.

Jeg har stor sans for Ordfører Fygle (AP), og jeg må si at jeg trekker ofte på smilebåndet av hans fornøyelige arroganse når vi fra opposisjonspartiene trekker rollen vår litt langt. Men, i denne saken ville det gjort seg bedre og tatt innspillet på alvor.

Fygle konstaterte tørt at mitt utspill ikke var overraskende og det er opposisjonens rolle å skape debatt. Det var ikke svar på tiltale. Det jeg spurte om og oppfordret til var ganske enkelt at det blir tatt politisk grep i saken, og at vi får omgjort vedtaket. Det vinner alle på, også AP.

Nå har man på kort tid fratatt muligheten for funksjonshemmede til å kunne reise på ferie fordi en ikke lenger får dekt ledsagerfølge, og ikke minst har en økt satsene for hjelp i hjemmet så mye at flere ikke lenger har råd til det. Og nå dette. Alt i samme budsjett.

Fygle forsøkte å spille ballen tilbake og konstaterte at han ikke hadde sett noen forslag fra vår kant. Det fremstår for meg som veldig merkelig. Jeg må minne ordføreren om at det er han som sitter i posisjon og det er hans styre som har vedtatt budsjettet som nå gir disse utslagene. Vi stemte mot dette budsjettet. Det ville vi gjort igjen nettopp fordi det rammer folk slik det gjør.

Legg igjen en kommentar

