Full stopp på Bjørnfjell

Mellom klokken 23 og 8 er det full stopp på Bjørnfjell.

2. februar sendte Stortingsrepresentant Ivar Kristiansen (H) Finansministeren et skriftlig spørsmål om åpningstidene på Bjørnfjell Tollstasjon. Han utfordret ministeren til å ta grep og få på plass en bedre betjening av tollstedet – som er stengt mellom 23:00 og 08:00 – slik at eksportorienterte næringer ikke må belage seg på å vente over natten før de får deklarert lasten.

At det ikke finnes en beredskap for fortolling på natten skaper betydelige problemer for eksportnæringen, særlig i nordre Nordland og sør Troms. Særlig hardt rammes fiskerinæringen som primært eksporterer ferske produkter. Åpningstidene betyr i praksis 9 timer unødvendig kvalitetsforringelse på grunn av manglende politisk vilje.

Åpningstiden er en flaskehals for mye for en næring som daglig gambler liv, materiell og last på å få produktene sine ut av Norge og til markedene. Det er korttenkt næringspolitikk.

Finansminister, Sigbjørn Johnsen, viste i sitt svar til at åpningstidene er tilpasset et langt høyere trafikkgrunnlag en det er over Bjørnfjell i dag, og slo fast at dette ikke ville bli endret.

Det er for meg en merkelig konklusjon. Fiskeri- og havbruksnæringen eksporterer for over 50 milliarder hvert år, og her er Nordland helt i toppen blant landets 19 fylker. At denne næringen som prises i alle festtaler, skal være nødt å vente ved et norsk tollsted for å få produktene sine ut til markedet, virker for meg som en ministervelsignet stadfestelse av uttrykket: ”utakk er verdens lønn.”

Settes det pris på verdiene en av våre viktigste næringen skaper, burde det være et minimum at de blir imøtesett med de nødvendige tilpassninger når de skal deklarere lasten sin. En last som skaper viktige arbeidsplasser og betydelige inntekter til å sikre velferden.

Selv om trafikkgrunnlaget er lavt, så er forringelsen av varene et større verditap enn lønnsutgiftene for å betjene tollstasjonen. Eksportverdiene forsvarer med andre ord langt på vei utgiftene for å holde tollstedet åpent.

Jeg mener ikke at det nødvendigvis at det er behov for en døgnåpen grenseovergang ved Bjørnfjell, men at det burde være en bakvakt i beredskap som kan tilkalles ved behov, slik at ferskvarene raskest mulig når markedet. Det bør være mulig å finne en løsning som ivaretar eksportørenes behov. Siste ord  er nok ikke sagt i denne saken.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: