Er det komisk å sikre Widerøe, El-noush?

Haitahm El-noush mener det er komisk at Høyre vil redde norske arbeidsplasser og verdiskapning i distriktene.

Haitham El-noush skrev i AN 11.1 at ”Høyre gang på gang avslører hvordan høyrepolitikken ikke ivaretar distriktene,” etter at Ivar Kristiansen (H) ba Næringsminister Trond Giske (AP) ta grep for å sikre Widerøe norsk eierskap ved et ev. SAS-salg. Han skrev også at ”Det hele blir komisk når vi vet at Høyre nettopp er den fremste talsmannen for mindre statlig eierskap.” Han påstår i tillegg at Høyre stadig forsøker å tegne et rosenrødt bilde av markedsliberalismen. La oss stoppe der.

For det første. Ivar Kristiansen har aldri tatt til ordet for at staten skal intervenere og beholde eierskap av Widerøe ved et ev. salg. Det han har tatt til ordet for, er at en skal ta initiativ til å samle norske private kapitalkrefter for å fisjonere Widerøe ut av SAS og beholde det på norske hender. Det forutsetter nødvendigvis at Giske som statens eierrepresentant bidrar til at det legges til rette for et salg av Widerøe i forkant av et ev. SAS-salg.

Kristiansen forslag er ikke ulikt det Samferdselsminister, Haakon Kyllingmark (H,) gjorde i sin tid på 60-tallet, da han tok en lignende initiativ som samlet kapital gjennom SAS, Fred Olsens Flyselskap, Braathens SAFE og Vesteraalske DS om å bygge opp Widerøe til å bli operatør på kortbanenettet (slik de er den dag i dag,) som var under utbygging under Kyllingmarks ledelse på den tiden.

For det andre. Høyre er et liberalkonservativt og ansvarlig parti. Det er både lite konservativt og lite ansvarlig å skulle rokke ved det kommunikasjonsmessige fundamentet for bosetting og verdiskaping i distriktene, Widerøe faktisk er. Det handler ikke om en roserød markedsliberalisme, det handler om praktisk politikk. Og ansvarlig pragmatikk er først og fremst Høyres kjennetegn. Hvilket også ble understreket da Erna Solberg uttrykte bekymring for Widerøes fremtid allerede under SAS-krisen i fjor vinter (23.2.2010.)

For det tredje. El-noush burde vite at for at markedsliberalismen skal fungere optimalt, forutsetter det at betingelsene for virksomheter er de samme på tvers av alle landegrenser. Slik er det ikke. Og nettopp derfor kan en ikke rendyrke prinsipper, men bygge praktisk politikk med utgangspunkt i dem, for landet og innbyggernes beste. I så måte har markedsliberalismen gjennom historien vist seg uovertruffen alle andre systemer.

Til slutt. En av statens fremste oppgaver er å tilrettelegge for verdiskapning for å sikre velferden. Dét gjorde Høyre ved å bygge kortbanenettett, dét gjorde Høyre ved å forene privat kapital for å utvikle Widerøe på 60-tallet og dét gjør Høyre i dag, når vi nå foreslår at vi må rede grunnen for et salg av Widerøe til norske eiere.

Slik sikrer vi best at vi fortsatt har et godt rutetilbud til næringslivet og folket i distriktenes beste. Og ikke minst sikrer vi 1400 arbeidsplasser forblir i Norge (over 1000 i Bodø) fremfor at vi, i verste fall, bli avspist med et delelager og noen kontorfunksjoner, mens resten forsvinner til Tyskland. Det er god, ansvarlig og pragmatisk Høyrepolitikk. Det er god distriktspolitikk.

Daniel Bjarmann-Simonsen

2. nestleder og fylkestingskandidat

for Nordland Høyre.

 

 

Reklamer

2 Responses to Er det komisk å sikre Widerøe, El-noush?

  1. Fredrik Sletbakk sier:

    Ærlig talt, utspillet fra Ivar Kristiansen var høyst popluistisk. Haitham påpeker her et veldig viktig poeng. Høyre har ivret i mange år etter å få solgt Norge ut av SAS. Det har Erna (og Siv) gjentatt i tv-debatt etter tv-debatt.

    Dette rokker også ved en annen problemstilling. Hvorfor mener Høyre at arbeidsplassene i Widereøe er så mye mer verdt enn SAS sine?

    Og selv om vi ser bort i fra dere nå sier at dere ikke vil staten skal ta over widerøe, er det også like useriøst.

    Du vil neppe finne private aktører som vil garrantere for at de vil holde virksomheten i norske hender for all fremtid.

    Det ville i såfall være et klart veiskille fra markedsliberalismen som jo dere tilber. Hva hvis Widerøe om 20 år ble direkte ulønnsom med drift i Norge? Tror du private investorer da ville bry seg om hvem og hvor disse arbeidsplassene ender opp? Nettopp.

    Dette rokker ved et sentralt prinsipp i kapitalismen – profitt går foran alt. Derfor er jeg sosialdemokrat.

    Et lite tips på tampen; Dere vinner fint lite på å være for/mot i alle enkeltsaker. Spesielt når dere motsier dere selv så kraftig som dere gjør her. Kjør debatt!

    • Daniel sier:

      Du må gjerne kalle det populistisk, Sletbakk, men i Høyres øyne er det et forsøk på å sikre verdiskapning og bosetting i distriktene.

      Høyre er skeptisk til sterk statlig intervensjon og eierskap i det private marked, et spredt eierskap med småprosenter i mange selskaper er derimot uproblematisk. Der staten får mulighet å diktere selskapers virksomhet, har en som regel avgitt dårligere resultater. Staten er ikke alltid en dårlig eier, men ofte finnes mange langt mer kvalifiserte.

      Det er mange private aktører som allerede har meldt seg som interessert (jeg kan ikke nevne hvilke.) Og jo det er nettopp det de kan, fordi det er i deres egeninteresse. Slik Widerøe ble bygd opp til å betjene kortbanenettet på 60-tallet av private kapitalkrefter, vil også det sikre eierskap i dag. På den tiden lå det null profitt i det (hvilket forteller mye), i dag ligger det noe. Det er faktisk slik at bedrifter driver ikke bare med direkte profittjag, de tar også samfunnsansvar. Ikke minst er det opptatt av indirekte og langsiktig profitt.

      Skal det lønne seg å drive næringsvirksomhet er de like avhengig av gode kommunikasjoner som alle andre, dermed er de også villige til investere, det er en utgift for inntektservervelse. Uten å risikere denne investeringen er de garantert dårligere rammebetingelser og langt større tap. I dette tilfellet er Widerøe profitabelt i tillegg, hvilket er en heldig bonus, men ikke en forutsetning.

      Næringsvirksomhet i vårt land er vanskelig uten Widerøe og kortbanenettet, dette er allerede i drift ulønnsomt isolert sett. Kortbanenettet finansieres av stamnettets overskudd og Widerøe taper penger på mange ruter, men staten kjøper disse tjenestene fordi de gir provenyer i form av verdiskapningen dette tillater. I det store samfunnsregnskapet gir disse tapene i sum store inntekter som både veier opp for dem og gir fellesskapet inntekter til en god velferd.

      Hva gjelder din påstand om at vi ”tilber” markedsliberalismen, må jeg bare si at du skuffer meg. Denne typen retoriske overdrivelser er unødvendig. Det er like sant som at vi skulle påstå at AP tilber offentlig sektor, det gjør dere ikke, da ville dere aldri tillat privat industribygging på 50 og 60-tallet. Høyre har ikke noe uhemmet religiøst forhold til markedsliberalsimen, det finnes ingenting konservativt ved å revolusjonere samfunnets institusjoner med et totalt frislipp av kapitalkrefter og marked, det ville vært skadelig. Vi mener det er mange sider ved samfunnet markedet kan løse bedre enn det offentlige, men det er langt fra det samme som en tilbedelse. Jeg tror den politiske debatt er langt bedre tjent at dere slutter å tillegge oss meninger og hensikter vi ikke har. Les denne: https://danbjar.wordpress.com/2011/01/07/velgerskremsler-da-og-na/

      Kapitalismens eneste mål er ikke bare profitt. Hvis det gikk foran alt, vil det være en særdeles graverende påstand om at alle som har bidratt til at verden har kommet så langt som den har i dag, utelukkende pga. av kapitalismen, er onde mennesker og at de gode konsekvenser kun er utilsiktede bieffekter eller provenytap for råkapitalistene. Det er selvfølgelig bare sludder.

      Tror jeg dekte alt her, går fort i svingene 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: