God Jul, med julefølelse?

Er du i julestemning?

Jeg har den siste uken gått og tenkt på hvorfor jeg ikke lenger har noen julefølelse. Eller nærmere bestemt på hvorfor jeg ikke har den varme gleden over julen i år, og når den eventuell skal vende tilbake. For den store julefølelsen fra barndommen, forsvant nettopp i barndommen. Jeg forventer den ikke å vende tilbake med det første, eller kanskje noen gang. Den forblir nok et evig godt minne, men intet mer.

Som regel har en viss forventing bygd seg opp mot jul og den gode følelsen har kommet sånn rundt lillejulaften, men den har drøyd mer og mer, år for år. I år har den nærmest vært totalt fraværende.

For å begynne på begynnelsen. Med en gang julen ble profesjonalisert gjennom en stigende grad av ansvar med alderen, jo mer forlot barndomsjulen og voksenjulen gjorde sin inntreden. Den siste er den jeg snakker om som ikke har meldt sin ankomst i år. Til min store frustrasjon og vemod.

Når det ”hellige” i julen forsvant, forsvant også barndomsjulen. Når alle disse dagene med venting uten betydelige gjøremål ble erstattet med skolegang, jobb og forberedelser takket også barndommens jul for seg. Den akk så omtalte julestria er mer reell enn tidsklemma, spør du meg. Til eksempel valgte jeg i går å sove ut, like fullt sluknet jeg en halvtime på ettermiddagen og tok forholdsvis tidlig kveld. Jeg velger å tro det ikke er alderdommen som melder seg så tidlig, det må være arbeidsmengden julen innebærer. Jeg tror mange har det slik.

I år har jeg vært på langt flere julebord en noen tidligere år, det har kanskje vært med på å «bedøve» oppbyggingsfasen til den gode følelsen? Men gøy har det vært.

Dog har alt dette stresset sine goder. Årets polhandel var bare til julegaveformål. Arbeidsgiver, politiske venner, organisasjoner m.fl. har sørget for et velfylt barskap jeg ikke evner å tømme med det første. Men at det dog er duket for en ”velfyllt” jul (innen for beskjedenhetens rammer) hersker det liten tvil om. Herlig vin til maten og utsøkt Cognac til kaffen (kanskje sliter jeg med alderdom allikevel?) er alle begivenheter jeg setter pris på denne julen.

I skrivende stund klinger julemusikken i høytalerne, min lille basse har fått seg en julebunad i størrelse stornisse, det luker av jul og denne julens tradisjonstro kirkebesøk har satt sitt preg på dagen. Og der var den, den gode følelsen….. God Jul, alle sammen : -)

(Dette var for øvrig min første ikke-politiske, men personlige bloggpost. Ny merkedag for store og små!)

Legg igjen en kommentar

