”Leksehjelp,” kun for de sterke?

Leksehjelpordningen er feilslått.

Leksehjelpordningen har vist seg å koste kommunene/skolene så dyrt at mange ikke har innført ordningen enda. I tillegg til det har flere skoler valgt å definere seg ut av hva ordningen innebærer, også i mangel av ressurser til å innfri lovteksten.

Men til syvende og sist er problemet med ordningen at den kun er et antall timer med et lovfestet navn. Innholdsmessig er det ingen faglige ressurser tilstedet, hvilket gjør at assistenter, eller oppassere om du vil, ser til at de sterke elevene gjør leksene sine, mens de svakere elevene sitter uten pedagogisk kvalifisert oppfølging og henger like mye etter faglig, som de gjorde før ordningen ble innført.

Nettopp på grunn av dette foreslo Høyre flere skoletimer – hvor faglærere kan tilføre elevene det innholdet de trenger – i stedet for en ordning hvor ufaglærte holder barnepass med større læringsforskjeller som resultat. Kanskje er det dyrere, men det løfter i alle fall alle elevene og ikke bare de sterke.

Veien til gode politiske løsninger kan ikke skapes utelukkende av gode intensjoner, de må også ha substans. Leksehjelpordningen trenger mer innhold, og mindre symbolikk skal den være liv laget. Det er den ikke i dag. Ordningen som skulle utjevne forskjeller, gjør dem i stedet større.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: