Var det riktig å forby sexkjøp?

Hjelper det den prostituerte at denne mannen gjør noe ulovlig?

Etter jeg ble politisk aktiv for noen år siden har jeg tilbrakt stadig mer tid i hovedstaden, eller Oslo som den gjerne kalles (det er visst der de fleste beslutninger tas.) Oslo var i min bok en fæl by, et grusomt fysisk manifest på hvor foreferdelige tilstander vi mennesker er i stand til å skape rundt oss selv. Til å begynne med var det slik at jo mer tid jeg tilbrakte der, jo mer lærte jeg å sette pris på min forblåste hjemby, Bodø. Men med tiden lot jeg meg likevel sjarmere av Oslos ufyselig, men herlige og pulserende tiltrekningskraft.

I Bodø har vi ikke synlige prostituerte, det finnes prostituerte her som de fleste andre steder, men ikke på gatene. Det var noe av det først jeg lærte om Oslo, prostituerte var et vanlig innslag i det nattlige bybilde. Opplevelsen av det første gangen, var på mange måter et kultursjokk for en jypling fra nord.

Fra og med 1. januar 2009 ble det forbudt å kjøpe seksuelle tjenester i Norge. Debatten raste i forkant, de som jobber for de prostituertes velferd var de mest innbitte motstanderne. Slik jeg oppfattet det var motstanderne de som var mot fordi de brydde seg om de prostituerte, og de som var mer opptatt av menns uhelbredelig sexbehov. Jeg tilhørte nok den første. Sex er ingen menneskerett, ikke engang for menn (tro det eller ei.)

I NRK-dokumentaren, Slanger i paradis, fikk en innblikk i både de frivillige og de mer ufrivillige prostituertes verden. De frivillige opererer ikke på gatene og har gjerne sitt faste klientell. Denne virksomheten kan isolert sett ikke være noe problematisk da den bygger på gjensidig frivillighet, kanskje bortsett fra på et moralsk nivå, men her er vi som kjent ulike, og derfor kan det umulig være politikernes oppgave å trenge sin peronslige moralske oppfatning ned over ørene på befolkningen og forby alt de ikke liker, slik sett var loven et feilspor. Men, på den annen side er det politikernes oppgave å verne om menneskers frihet, og det var intensjonen bak loven. En ville verne om de som ufrivillig tvinges inn i prostitusjon.

Loven tømte gatene i Oslo, de prostituerte var borte, som forduftet i luften da jeg var der etter årsskiftet 2009. Regjeringen kunne stolt slå seg på brystet over at lovevedtaket hadde lyktes. Men hadde det nå det? Å forby noe får det ikke til å forsvinne, virksomheten var bare gått under jorden og tilstanden og kårene til de mange prostituerte ble vanskeligere å kartlegge. I beste fall ble det noe mindre sexkjøp for en kortere periode, ettersom tilgangen ble mindre, men etter hvert tvang både kunder og tilbydere frem en mer åpen virksomhet.

Forrige helg var jeg nok en gang i Oslo. Det første jeg møtte på vei fra Oslo S. rundt ti på kvelden var en prostituert. Noen timer senere på vei inn på hotellet etter å ha møtt noen gode venner ute, støtte jeg på prostituerte overalt. Like ved inngangen til hotellet mitt, sto en negresse (mulig det ikke er lov å skrive dette ordet lenger) strategisk plassert, hun slengte noen kyss og ga klart uttrykk for hva hun ville, jeg smilte og slengte et humoristisk kyss tilbake i luften og viste henne forlovelsesringen: ”no thank you, have a nice evning.” Hun lo og fortsatte jakten.

Dette var i et nattlig folkehav midt på selveste Karl Johan, bare halvannet år etter loven ble innført. Ikke alle lover er gode selv om intensjonen bak dem er det. Jobben er åpenbart langt fra gjort og prostitusjonene i alle sine former lever fortsatt i ”beste” velgående. Få, om noen, menneskeskjebner har blitt reddet av loven.

Skal vi bli bukt med lidelsene og uretten tvungen prostitusjon er, må det andre virkemidler til. Å kriminalisere kundene er i beste fall en moralsk seier for noen, intet mer. Det må nok brukes mer ressurser på å ta bakmennene og få kvinnene bort fra dem. Men inntil videre ble loven akkurat slik de som kjenner miljøene forutså, kun symbolpolitikk Hvor dette ender er det ingen som tør spå….

Legg igjen en kommentar

