«Skrotnisse» til politisk besvær

Illustrasjonsfoto

For noen dager siden kunne vi lese i Avisa Nordland, at Lederen i Gildeskål AP, Gunnar Skjellvik, krever at Harry Nicolaisen (74) må rydde eiendommen sin på Nygårdsjøen i Gildeskål. Partiet mener det til sjenanse for bygda og har skrevet et brev til ordføreren hvor det kreves at kommunen tar affære overfor Nicolaisen.

Det er ikke uvanlig at vi irriterer oss over naboen, nei faktisk er det en gjenganger i landets mange forliksråd. Loven sier at vi må vise hensyn til hverandre og gjør vi ikke det, er det heldigvis slik at vi kan klage våre irritasjoner inn og få dem løst i forliksrådene – om ikke domstolene – skulle det gå riktig så galt. Godt er det.

Det blir derfor svært merkelig at AP-lederen bruker sin politiske rolle for å legge trykk på Nicolaisen. Etter bildene så ikke tomtens mange kuriositeter særlig skjønn ut, men det er nå engang min mening, og meg sjenerer det i alle fall ikke, her jeg sitter i Bodø. Jeg kommer ikke til å klage Nicolaisen inn verken til ordføreren eller forliksrådet.

Hvorvidt naboene til Nicolaisen har klaget er for meg ukjent, har de ikke det kan det kanskje bety at mannen ikke plager andre en AP-lederen som ikke engang er hans nabo. Det gjør det hele så enda mer merkelig.

Jeg skriver mange tanker ned og sender dem ut i fylkets utallige aviser (kanskje i det kjedsommelige for mange), i de fleste tilfeller signerer jeg med et av mine tillitsverv i Høyre, men ikke alltid. Det hender jeg må ta noen runder med meg selv og se om det jeg skriver i det hele tatt har noen politisk relevans. Har det ikke det skriver jeg kort og godt under bare med eget navn. Jeg tror folk kanskje leser meningen min allikevel.

AP-lederen mener det er kommunen som bestemmer hva folk skal ha på eiendommen sin eller ikke, og derfor kan han slå et politisk slag for det han mener er til allmenne sjenanse. Jeg mener det er folk selv som bestemmer hva de skal ha på tomten sin, så lenge det er lovlig og ingen av naboene gremmes over det, burde det heller ikke være noe verken kommunenes innbyggere eller politikere stikker nesen sin i.

Hvis Skjellvik tror at det å være politiker handler om å diktere folks liv, tar han skrekkelig feil. Og mener han noe om, og irriterer seg over hva folk har på tomten sin, ja da burde han klage det inn i kraft av å være seg selv slik som alle oss andre med irriterende naboer og ikke i kraft sine politiske hatter. Gildeskål AP har så vidt meg bekjent ingen bopel og følgelig ingen naboer.

Legg igjen en kommentar

