Fremtidens hårklipp

Vil du ha en kopp kaffe, eller kanskje en kopp te? Svart kaffe, takk. Jeg henvises til et godt utvalg av magasiner og tidsskrifter mens jeg venter på at frisørdamen gjør seg klar. Lokale er varmt og gjestmildt. Hyggelige mennesker smiler når jeg møter blikkene deres. Jeg føler meg hjemme.

Da kan du ta plass her, sier frisørdamen. I det jeg setter meg er kaffen på plass og mitt livs beste serviceopplevelse godt i gang. Hun studerer min strie og kaotiske hårmanke – eller i alle fall det som er igjen av den – og spør i detaljer hvordan jeg ønsker det. Vi blir til slutt enig og konkluderer med at en gjennomvask er på sin plass før vi går noe videre.

Jeg tas med til et eget rom hvor vaskestasjonene står. Dunkel belysning med små blaff fra talglys og rolig musikk, løfter atmosfæren til et nivå jeg ikke forbinder med hårvask.

Jeg henvises til den innerste vaskestasjonen, setter meg og legger hodet i vasken bak. Frisørdamen ber meg løfte på bena i det hun skyver en massasjepute under dem. Herlig! Hun gjør to gjennomvasker og en balsamering. Hele vasken oppleves som et sårt tiltrengt avbrekk fra den stressende hverdagen der utenfor salongens vegger et sted. Hun masserer hodebunn og nakke og jeg forsvinner for en stund….

Vi finner tilbake til stolen og klippen begynner. Møysommelig og med stadige spørsmål om min mening på jobben hun gjør, former hun et udefinert kaos til et – etter min mening – sivilisert uttrykk for godt frisørhåndverk. Kaffe og avis akkompagnerer meg mens hun gjør jobben. Jeg kan ikke ha det bedre.

Kry frisør i Bodø har skjønt det. God service er så mangt, men handler først og fremst om atmosfære. Den skapes av en liten porsjon innsats i fysiske omgivelser, men først og fremst om mennesker. Mennesker som er dedikert til jobben og at du som kunde skal trives. Det hele starter med et vennlig smil, det trenger ikke engang å koste mer.

Fremtidens servicebedrifter konkurrerer om å skape opplevelser for kundene sine. Tjenesten eller produktet kan ikke alene vinne en kundes hjerte, presentasjonen er avgjørende.

Fremtidens servicebedrifter pakker tjenesten eller produktet inn i en pakke som gir deg følelsen av å være viktig. Det er en følelse man gjerne vender tilbake til. Jeg vet i alle fall hvor jeg klipper håret (om det er noe igjen) neste gang…

5 Responses to Fremtidens hårklipp

  1. Frepun sier:

    De har holdt på sånn en stund i Oslo nå. Problemet er bare at kapitalismen har tatt av og brer seg om over alle kanter. Er svindyrt å bli kvitt hår i hovedstaden. Er nesten (uten å overdrive) billigere å ta toget til Moss, klippe håret der, og ta toget tilbake enn å klippe seg i Oslo. Hvis det er sånn at jeg må betale 600 kroner for en kopp kaffe, klarer jeg meg fint uten:)

    blæ

  2. Daniel sier:

    Kapitalismen, Fredrik? Hvis prisene er så høye er kanskje tiden moden for flere nyetableringer? :p

    Markedet for hår er stort over alt, Bodø er en av Norges byer med flest frisører per innbygger. Det holder prisene nede og serviceviljen oppe, samtidig som noen går lengre enn andre og vinner velfortjente markedsandeler :)En økning i standard behøver ikke å medføre høyere pris, så lenge det er nok aktører til å tilby samme standard…

    Inntil videre får du klippe din stolte manke på Moss.

    BLÆ!

  3. Frepun sier:

    Det er en konservativ dyd å mane til måtehold. Jeg stemmer for reguleringer. Makspris på hårklipp. Saks til folket!

  4. Markedet for hår er stort over alt, Bodø er en av Norges byer med flest frisører per innbygger. Det holder prisene nede og serviceviljen oppe, samtidig som noen går lengre enn andre og vinner velfortjente markedsandeler En økning i standard behøver ikke å medføre høyere pris, så lenge det er nok aktører til å tilby samme standard…
    +1

  5. Daniel sier:

    Send en petisjon til Stortinget umiddelbart!

Legg igjen en kommentar

