Ut å kjøpe egg

I mangel av egg var ikke gode råd dyre, eggene derimot....

Bodø, søndag 16. mai 2010. Jeg skal kjøpe egg. Som husholdninger flest har vi feilberegnet eggbehovet for nasjonaldagen. Denne morgenen får vi et vanvittig innfall, vi påkoster oss eggerøre til frokostmåltidet. Det var ikke særlig gjennomtenkt.

Vår impulsive morgenluksus ville koste oss dyrt. Kakebaksten som skulle finne sted senere på dagen hang nå i en tynn tråd, selskapet vi hadde invitert til på selveste nasjonaldagen forsvant i horisonten,  barnegråt og skuffede blikk fra forventingsfulle familiemedlemmer av alle generasjoner – gav fornemmelsen av at vi nå var sentrum for all verdens ulykke.

Men far viste råd. I sin blankpolerte stasjonsvogn – i anledning nasjonaldagen – dro han målrettet til nærmeste søndagsåpne utsalgssted. Han var ikke alene. Bunnpris i alle byens hjørner var utsolgt, Joker likeså. Egg er limet i en hver familie, i sitt fravær ser kakebaksten aldri dagens lys og familien går i oppløsning.

Utallige kilometer lenger var redningen på plass. Shell disket opp med egg av ypperste kvalitet til en like ypperlig pris. Et halvt dusin egg belastet kontoen 29 norske kroner og nasjonaldagen var reddet.

Så hva er budskapet? Jeg er av den oppfatning at min frihet ikke skal gå på bekostning av din frihet. Det betyr at min frihet TIL, stopper ved din frihet FRA. I dette tilfellet stopper min frihet TIL å handle egg på en butikk ved butikkens frihet FRA å ta meg i mot som kunde – en frihet kjøpmannen/kvinnen som regel uproblematisk regulerer med sine stengetider.

Selv om jeg ikke har noen rett til å kjøpe egg i butikker over 100 kvadratmeter på søndager, er det likevel merkelig at kjøpmannen/kvinnen ikke har frihet til å holde sin butikk åpen, om vedkommende måtte ønske det.

Skulle en kjøpmann/kvinne mot formodning ønske å holde åpent, muliggjør han/hun at jeg kan eksersere min frihet til å handle egg uten å krenke noens frihet, også på søndager. Det burde være en rimelig gjensidig og balansert regulering – eller mangel av sådan – av alles frihet. Selv staten burde kunne leve med det.

Egg – eller utsolgte egg – er på søndager bare lovlige egg om de selges fra et utsalgssted som ikke overstiger 100 m2 i flateareal – mer kjent som “Burustadbua.” Det gjør at eggene holder hviledagen hellig, det er viktig, det gir meg ro i sjelen.

Legg igjen en kommentar

