Terrorismens sanne ansikt

Det er reglene. Det var det hun sa, vakten på Stokmarknes lufthavn, da hun fratok meg min Dior Homme Cologne, herreparfyme.

Likvide substanser har etter at terrorfrykten beseiret fornuften, blitt en av de store hodebry for oss som tilbringer en del tid på vingene, men som av praktiske årsaker ikke ønsker å sjekke inn våre personlige remedier som bagasje.

Reglene er slik at man kan medbringe seg 1 liter flytende veske, hvorav disse må være fordelt på hver sin 100 ml enhet. Overstiger enhetene dette, beslaglegges de.

Jeg nyter godt av de økonomiske fordelene det ligger i å kjøpe den største flasken med min favorittparfyme, nemlig en enhet pålydende 125 ml. Slikt blir det problemer av.

Normalt har jeg medbrakt alternative størrelser i frykt for å få mine kostbare dråper inndratt, da jeg så at jeg var kommet godt under midten på flasken tok jeg et skjebnesvangert valg – jeg reiste med favoritten i håndbagasjen

På Bodø Lufthavn gikk det knirkefritt. Flasken inneholdt øyensynlig ingen eksplosiver og fikk være med å fly over vestefjorden til Hadsels hovedstad, Stokmarknes, hvor den gjorde fast og tro tjeneste i kampen mot å fremstå menneskelig.

Klokken 06.10 påfølgende dag var jeg gått tom for flaks. Den kvinnelige vekteren betraktet min stusselige parfymeskvett og konkluderte med at dette var i strid med regelverket.

– Det står at 125 ml på denne, du har bare lov til å ta med 100 ml per enhet, sa vekterinnen.

– Det vet jeg, men som du kan se inneholder den ikke i nærheten av 125 ml, svarte en morgengretten utgave av undertegnede.

– Det har ingenting å si, enheten har bare lov til å romme 125 ml, slo hun fast.

Jeg innså at slaget var tapt og at noen videre diskusjon ikke ville føre noen sted. Hun kunne jobben sin til fingerspissene, ingen ulovlige parfymeskvetter passerte på hennes vakt.

Bitter og slagen slo jeg fast: – Det virker da veldig rigid.

– Det er regelen, kontret hun, i det en sur vintervårlig nordlandsbris slo mot meg og de regntunge stegene ut til en flygeklar Widerøe Dash 8 maskin, skilte meg og parfymen min for alltid.

Farvel, min venn…..

Verdensomspennende terrorisme gir en helt ny mening, nå.

Legg igjen en kommentar

